Imkoniyati cheklangan o‘quvchilarni qo‘llab-quvvatlashning turli strategiyalari

Imkoniyati cheklangan o‘quvchilarni qo‘llab-quvvatlashning  turli strategiyalari

O‘zbekiston Respublikasida xar bir bolaning yashash, rivojlanish, ishtirok etish, himoyalanishida teng huquqliligi kafolatlanishi belgilangan. Jumladan, 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yunalishlari bo‘yicha Harakatlar strategiyasi, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining ‘‘Nogironligi bulgan shaxslarni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘grisidagi PQ-5270-son, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «O‘zbekiston Respublikasi xalq ta’limi tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida»gi PF-5712-son farmonlarida jamiyatning ajralmas qismi bo‘lgan nogironligi bo‘lgan shaxslarning farovon yashashi, mazkur toifa bolalarining tengdoshlari kabi bekamu-ko‘st kamol topishi, ta’limtarbiyasi davlat axamiyatiga ega bulgan vazifa sifatida qaralib, bu  yunalishdagi tadbirlar ko‘lamini yanada kengaytirish, alohida extiyojli bolalarni umumta’limga jalb qilish asoslarini pedagogika sohasi mutaxassislari tomonidan ilmiy-nazariy jixatdan asoslash, ta’lim tizimida faoliyat ko‘rsatayotgan rahbar va pedagog xodimlar jamoasiga yetkazish, targibot ishlarini olib borish belgilandi.

Keyingi yillarda davlatimiz tomonidan ta’lim olishida qiyinchiligi bo‘lgan, ya’ni alohida ta’lim ehtiyojiga ega bo‘lgan bolalar va o‘smirlarga ta’lim muassasalarida ta’lim olish bilan bir qatorda ularni qobilyat va imkoniyat darajasini e’tiborga olgan holda umumta’lim muassasalarida integratsiya va inklyuziv usulda ta’lim-tarbiya olishiga alohida e’tibor berilmoqda. Ta’lim    sohasidagi    bu  islohotlar  bugungi  kunda  o‘z  samarasini  bermoqda.

Imkoniyati cheklangan yoki maxsus  ehtiyojli  bolalar  ta’lim  tarbiyasi  masalasi  bugungi  kunda  eng  dolzarb masalalar  sirasiga  aylandi.  Inkyuziv  ta’lim  imkoniyati  cheklangan  bolalar  uchun  ta’lim  tizimi  sifatida  rivojlangan.    Ushbu    ta’lim    imkoniyati    cheklangan    bolalarning    ehtiyojlarini  umumta’lim    muasasalarida    qondirib    bo‘lmaydi    degan    taxminlar    asosida  qurilgan.   Inkyuziv      ta’lim    butun    dunyoda    maktab    yoki    internat    shaklida,  shuningdek    umumta’lim    maktablarining    katta    bo‘lmagan    qismlari    sifatida  faoliyat  yuritadi.  Maxsus  ehtiyojli  bolalarning  maxsus  ta’lim  tizimda  o‘qitilishi  ularning  maktabni    tugatgach    ijtimoiy  jamiyatga  moslashib  ketishlarini    qiyinlashtiradi.  Shuningdek  ularning  o‘z  oilasidan  uzoqda  bo‘lishlariga  majbur   qiladi. Bu  toifa  bolalar  boqimandalikka  o‘rganib  qoladilar, o‘z-o‘ziga  xizmat qilishlarida qiyinchiliklarga duch  keladilar. Bundan  tashqari  juda  ko‘plab  maxsus  ehtiyojli  bolalar  ta’limdan  chetda  qolib  ketmoqdalar. Hozirgi  kunda  Respublikamizda  alohida  yordamga  muhtoj  bolalarni  rivojlanish  darajasi,  imkoniyati  nuqson  xususiyatlari  va  qobiliyatlariga ko‘ra  maxsus  yoki  umumta’lim  tizimida ta’lim  olishini    amalga    oshirish    maqsadida    inklyuziv    ta’lim    siyosati    amalga  oshirilmoqda.

Maktabda  inklyuziv  ta’lim  va  boshlang‘ich  tayanch  korreksion sinflar  bolalarning  yosh  va  individual  xususiyatlari,  aqliy rivojlanishi  darajasi,  somatik  va  asab-ruhiy  sog‘lig‘i  holatiga muvofiq  tashkil  etiladi.  Inklyuziv  ta’limni  tashkil  etish insonparvarlik,  umuminsoniy  qadriyatlar,  bag‘rikenglik, oshkoralik tamoyillariga asosan amalga oshiriladi.

Hozirgi  kunda  innovatsion  bilim,  malaka  hamda  ko‘nikmalar  bilan  qurollangan zamonaviy  inklyuziv  ta’limga  jalb  etilgan  o‘qituvchi  xuddi  ommaviy  ta’lim muassasalarida  faoliyat  olib  borayotgan  pedagoglar  qatori,  tashqi  ko‘rinish madaniyatiga e’tibor bilan qarashi va o‘zida zamon  talabi darajasidagi  tashqi qiyofani odat  qilishi  maqsadga  muvofiqdir.  O‘qituvchi  o‘quvchilarga  va  ijtimoiy  hayotda  har qanday  sohada  faoliyat  olib  borayotgan  insonlarga  o‘rnak  bo‘lishi  zamon  talabi  deb hisoblayman.  O‘qituvchining  tashqi  qiyofasi,  ya’ni  kiyinish  uslubi  ko‘pincha  uning ichki  dunyosi,  madaniyatini  aks  ettiradi,  ya’ni  toza,  ozoda,  qulay,  ko‘zga tashlanmaydigan  zamonaviy  o‘qituvchi  qiyofasi,  madaniyatini  o‘zida  aks  ettirgan bo‘lishi  o‘quvchilar  uchun  ibrat  bo‘lib  qoladi.  O‘qituvchining  butun  qiyofasi  bolalarni

o‘quv  jarayonidan  chalg‘itmasligi–pedagog  oldiga  qo‘yilgan  asosiy  talablar  sirasiga kiradi. Ushbu o‘rinda Rashod Nuri Guntekinning “Choli qushi” asarini eslash  joiz deb o‘ylayman.  Chunki  asarda  Feride  ismli  muallima  qizning  ko‘rinishi,  o‘zini  tutishi, muomala va munosabat madaniyatini eslaylik.

O‘qituvchida yuzaga kelgan psixologik muammolarni bartaraf etish

Dastlab  inklyuziv  ta’lim  g‘oyasi,  o‘qituvchilar  ongini  egallasa,  ularning  professional tafakkurining  ajralmas  qismiga  aylanishi  lozim.  Buni  amalga  oshirish  uchun  alohida harakat  kerak.  Inklyuziv  ta'limni  joriy  etish  tajribasi  shuni  ko‘rsatadiki,  o‘qituvchilar  va boshqa mutaxassislar ta’limning ushbu shakli uchun zarur bo‘lgan kasbiy rollarga darhol mos  kela  olishmaydi.  Ular  bir  necha  bosqichlardan  o‘tadilar.  Yashirin  qarshilikdan boshlab,  keyin  aniq  qarshilikka  o‘tish  holatlari  kuzatiladi.  Jarayonni  asta  sekin  tushuna boshlagandan so‘ng voqealarni  faol qabul qilishga o‘tishadi. Professionallar qo‘rqishadi:

“Men  buni  qila  olamanmi?”.  Ular  o‘z  vazifalarini  bajara  olmaslikdan  va  ishini yo‘qotishdan,  javobgarlikdan,  tavakkal  qilishdan,  qo‘rquv  va  noaniqlikdan  qo‘rqishadi.  Shuningdek,  mutaxassislar  nima  bo‘layotganini  to‘liq  nazorat  qila  olmasliklaridan, o‘quvchilardan,  ota-onalardan  yoki  o‘qituvchilardan  yordam  so‘rashdan  va  shu  bilan barcha  savollarga  javob  topaolmaslikdan  hayiqadi.  Bunday  hollarda  berilgan  maslahat oddiy: Nima bo‘lishidan qat'iy nazar, o‘z ishini vazifasini bajarishi kerak.

Siz  qo‘rquvingizga  qarshi  turishingiz  va  ularga  qaramasdan ishlashni  davom  ettirishingiz  lozim,  shunda  ular  kichrayib, uzoqlashib  ketadi.  Islohotlardan  keyin  o‘qituvchilarning aytishicha,  ular  bir  necha  hafta  davomida  qo‘rquvni  boshdan kechirishgan, keyin esa xuddi sehrlangandek o‘tib ketgan. Har bir inson  qo‘rqqanini  eslaydi,  lekin  u  nimadan  qo‘rqganini  hech  kim eslay  olmaydi,  lekin  qo‘rquv  o‘tib  ketadi.  Bu  odatda  6  hafta davom etadi  - har qanday  inqirozdan chiqish uchun zarur bo‘lgan vaqt.  “Xavotir  olmang.  Qo‘rqmang”  so‘zlarini  talaffuz  qilish kifoya.  Bir  yo‘nalishdan  boshqa  yo‘nalishga  o‘tish  bu  o‘zgarish jarayonidir.  O‘zgarish  hammani  qo‘rqitadi.  Bizning  tanamiz shunday  ishlaydi.  Ma’lumki,  bunday  davrda  o‘qituvchilar rahbarlarning qo‘llab-quvvatlashiga muhtoj bo‘ladi.

O‘qituvchining  nutqi  hamma  vaqt  o‘zbek  adabiy  tilini  o‘zida  aks  ettiruvchi, zamonaviy  texnika, texnologiya,  xalqaro  qabul  qilingan  terminologiyalardan to‘g‘ri  va  o‘rinli  ravishda  qo‘llashi,  bu  hozirgi  kun  va  zamon  talabi.  Agar o‘tiladigan  dars  mashg‘uloti  mavzusi  o‘qish,  hikoya,  roman  yoki  doston bo‘lsa,  u  obrazga  kirib,  yorqin,  ya’ni  rolga  kirib,  bolaning  qalbiga  kirib boradigan  darajada  qiziqtira  olishi  talab  etiladi.  Agar  mashg‘ulot  mavzusi og‘zaki  bayon  etish,  tushuntirishdan  iborat  bo‘lsa,  nutq  tekis,  ravon,  bir maromda  va  osoyishta  bo‘lishi  maqsadga  muvofiq.  Butun  jarayonda o‘qituvchi  o‘z  nutqining  grammatik  va  leksik  savodxonligiga  e’tibor  bergan

holda sustkashlikka yo‘l qo‘ymasdan, kerakli o‘rinda obrazli qilib, o‘quvchilar havas  bilan  taqlid  qiladigan  darajada  to‘g‘ri,  til  ko‘nikmalariga  kuchli  e’tibor qaratilishi  lozim.  Shu  o‘rinda  inklyuziv  ta’lim  jarayonida  alohida  ehtiyojli o‘quvchilarning  nutqni  to‘g‘ri  va  savodli  egallashi  uchun  aynan  o‘qituvchiga taqlid  qilish  orqali  amalga  oshirilishi  hisobga  olinishi,  birinchi  o‘rinda  turishi lozim.

Inklyuziv  ta’lim  jarayonida  o‘qituvchi  maksimal  darajada  xushmuomalalik  va  sabr-toqatni  namoyon  qilishi,  qo‘pollik  va  hurmatsizlikka  mutlaqo  yo‘l  qo‘ymasligi  talab qilinadi.  O‘quvchi  bilan  muloqot  do‘stona  ruhda,  optimistik  kayfiyatda  bo‘lishi  talab etiladi.

O‘qituvchining  bolalarga  berayotgan  har  qanday  ma’lumotida  insonparvarlik, samimiylik aks etib turishi, inklyuziv ta’limda faoliyat olib borayotgan bunday o‘qituvchi bilan  bir  marta  muloqotga  kirishgan  shaxs(ota,  ona,  bola)da  u  bilan  yana suhbatlashish,  muammolari  bilan  dardlashish  istagi  paydo  bo‘ladigan  bo‘lsin.  Shunda ko‘zlangan maqsadga tez va samarali erishish mumkin.

Inklyuziv  ta’limda  faoliyat  olib  boradigan  o‘qituvchi  to‘g‘ridan-to‘g‘ri  muloqot qobiliyati,  gnostik  ko‘nikma,  didaktik  mahorat,  o‘yin  qobiliyati,  tashkiliy  ko‘nikmalar, kommunikativ-rejissyorlik, prognostik va aks ettirish qobiliyatlari hamda ko‘nikmalariga ega  bo‘lishi  kerak.  Undan  tashqari  doimiy  ravishda  motivatsion  ko‘nikmalarni  ham rivojlantirib  borishi,  ya’ni  o‘quv  jarayonida  bolalar  nima  uchun  va  nima o‘rganayotganliklarini va bu qanday yordam berishi mumkinligini anglashi, ularning istak va xohishlarini aniqlay olishi lozim.

Nogironligi  bo‘lgan  bolalar  bilan  ishlaydigan  inklyuziv  ta’lim o‘qituvchisini  tayyorlash  jarayonida  inklyuziv  ta’limga  o‘tkazilishi  va taqsimlanishi uchta asosiy tizimidan iborat bo‘lishi kerak:

ta’lim  mazmuni    bu  tizimda  zarur  kasbiy  bilimlar  aks  etadi.  O‘qituvchio‘zining mutaxassisligini egasi va puxta bilim sohibi bo‘lishi talab qilinadi;

bo‘lajak  inklyuziv  sinf  o‘qituvchisining  kasbiy  mahorat  tizimini mukammal darajada shakllantirish tushiniladi;

hozirgi  zamon  talabidan  kelib  chiqib  dars  jarayonlarini  kasbga yo‘naltiruvchi  ruhda hayot va amaliyotga bog‘lagan  tarzda  tizimli qilib olib borish nazarda tutiladi.

Inklyuziv ta’lim o‘qituvchisining kasbiy va shaxsiy tayyorgarligi uchun zarur ko‘nikmalar:

inklyuziv  ta’lim  nima  ekanligini  tushunish,  uning an'anaviy ta'lim shaklidan farqi nimada ekanligi?

inklyuziv  ta'lim  muhitida  bolalarning  psixologik  holati, yoshi va shaxsiy xususiyatlarini bilishi;

sog‘lom  va  nogironligi  mavjud  bo‘lgan  bolalarni birgalikda  o‘qitish  uchun  o‘quv  jarayonini  psixologik, pedagogik, didaktik loyihalash usullarini bilishi;

ta’lim muhitining  barcha  subyektlari  (har  bir  bolalar  bilan individual  va  guruhda  ishlash,  ota-onalar,  hamkasblar, mutaxassislar,  menejment  vakillari  bilan)  o‘rtasida  turli  xil pedagogik  hamkorlik  usullarini  amalga  oshirish  qobiliyatini mavjud bo‘lishi.


Taqdimotni ko'rish
Mavzu bo'yicha onlayn test