Imkoniyati cheklangan o‘quvchilar bilan ishlash.

 Imkoniyati cheklangan o‘quvchilar bilan ishlash.

REJA:

1.Inklyuziv ta’lim va uning mohiyati.

2.Inklyuziv ta’limning O‘zbekistonda joriy etilishi va ahamiyati.

3.Imkoniyati cheklangan bolalarning ijtimoiylashuvida inklyuziv ta’limning o‘rni.

Respublikamizda    olib    borilayotgan    barcha      islohotlarning      maqsadi davlatimz    kelajagiga    mustahkam    poydevar    qurishdan    iborat.  Bu    poydevor  sog‘lom,    yetuk      va    barkamol      shaxslarni    tarbiyalab    voyaga    yetkazish  natijasida  yaratiladi.  Shuning  uchun  ham  «Kadrlar  tayyorlash  milliy  dasturi» va    «Ta’lim    to‘g‘risida»gi    Qonun      qabul    qilindi.    Ta’lim    sohasidagi    bu  islohotlar  bugungi  kunda  o‘z  samarasini  bermoqda. Mazkur  huquqiy   me’yoriy  hujjatlar   doirasi  maxsus  ehtiyojli  bolar  ta’lim-tarbiyasini  ham  qamrab  olgan.      

Imkoniyati cheklangan yoki maxsus  ehtiyojli  bolalar  ta’lim  tarbiyasi  masalasi  bugungi  kunda  eng  dolzarb masalalar  sirasiga  aylanib  bormoqda.  Inkyuziv  ta’lim  imkoniyati  cheklangan  bolalar  uchun  ta’lim  tizimi  sifatida  rivojlangan.    Ushbu    ta’lim    imkoniyati    cheklangan    bolalarning    ehtiyojlarini  umumta’lim    muasasalarida    qondirib    bo‘lmaydi    degan    taxminlar    asosida  qurilgan.   Inkyuziv      ta’lim    butun    dunyoda    maktab    yoki    internat    shaklida,  shuningdek    umumta’lim    maktablarining    katta    bo‘lmagan    qismlari    sifatida  faoliyat  yuritadi.  Maxsus  ehtiyojli  bolalarning  maxsus  ta’lim  tizimda  o‘qitilishi  ularning  maktabni    tugatgach    ijtimoiy  jamiyatga  moslashib  ketishlarini    qiyinlashtiradi.  Shuningdek  ularning  o‘z  oilasidan  uzoqda  bo‘lishlariga  majbur   qiladi. Bu  toifa  bolalar  boqimandalikka  o‘rganib  qoladilar, o‘z-o‘ziga  xizmat qilishlarida qiyinchiliklarga duch  keladilar. Bundan  tashqari  juda  ko‘plab  maxsus  ehtiyojli  bolalar  ta’limdan  chetda  qolib  ketmoqdalar. Hozirgi  kunda  Respublikamizda  alohida  yordamga  muhtoj  bolalarni  rivojlanish  darajasi,  imkoniyati  nuqson  xususiyatlari  va  qobiliyatlariga ko‘ra  maxsus  yoki  umumta’lim  tizimida ta’lim  olishini    amalga    oshirish    maqsadida    inklyuziv    ta’lim    siyosati    amalga  oshirilmoqda.

         Biroq  inklyuziv  ta’limning  mazmun mohiyati   to‘g’risidagi  bilim  va  ma’lumotlar  hali  jamiyatda  yetarli  emas. «Inklyuziv»  va  «integratsiyalashgan» 

atamalari  ko‘pincha  bir  xil  ma’noda    ishlatiladi.  Shunga    qaramasdan    falsafada  ushbu  tushunchalar  orasida  juda  katta  farq  bor.    Nogiron    bolani    oddiy    sharoitga    joylashtirish      integratsiyaga    qarab  qo‘yilgan  birinchi  qadamdir.  Integratsiyalashgan  ta’lim  bu-diqqat    markazida    bolaning    aynan  maktabga  kelib  ketish  muammosi  turgan,  maxsus  ehtiyojli  bolaning  maktabga  qatnash  jarayonidir.   Integratsiyalashgan  ta’limda  bolaga  muammo  sifatida  qaraladi. Bu  ta’lim  tizimining  quyidagicha  shakllari  mavjud:

         A)    Jismoniy    integratsiya.    Integratsiyaning    bu    shakli    nogiron    va 

nogiron    bo‘lmagan    bolalar    o‘rtasidagi    jismoniy    farqni    kamaytirishga 

qaratilgan.  Oddiy    maktab    bilan      yonma-yon    joyda    nogiron    bolalar    uchun  maxsus  bo‘lim  yoki  sinf  tashkil  qilish  mumkin.

          B)    Funksional      integratsiya.    Bu    shakl    nogiron    va    nogiron  bo‘lmagan    bolalar  o‘rtasidagi    funksional    muammolarni    kamaytirishga 

qaratilgan.

          V)    Ijtimoiy    integratsiya.    Itegratsiyaning    bu    shakli    ijtimoiy  muammolarni    kamaytirishga    qaratilgan    va    u    nogiron    hamda    nogiron 

Bo‘lmagan  bolalar  o‘rtasidagi  o‘zaro  aloqani  qo‘llab – quvvatlaydi.

Inklyuziv ta’limning mohiyati shundaki,  1990 yildan buyon maxsus ehtiyojli bolalarni umumta’lim muassasalari tizimida o‘qitish borasida bir qancha jahon miqiyosida deklorasiyalar va qarorlar qabul qilindi. Ularni jahonning ko‘plab davlatlari e’tirof etdilar. Ammo bugungi kunga qadar ularni hayotga joriy qilish borasida ko‘plab muammolar mavjud. Ba’zi davlatlarda esa umumiy ta’lim borasida qonun yoki qarorlar qabul qilinganda nogiron bolalarning ta’lim masalasi unga kiritilmaydi. Ammo inklyuziv ta’limni tan olish faqatgina qonun chiqarish bilangina bog‘liq bo‘lmaydi. Diskriminasiya (odamlarni ajratish) va ijtimoiy noto‘g‘ri fikrlashga qarshi kurashish eng muhim narsadir. Ya’ni inklyuziv ta’limni e’tirof etgan holda, aholi o‘rtasida targ‘ibat-tashviqot ishlarini olib borish eng birinchi galdagi masaladir.          Inklyuziv    ta’lim  bu  -davlat      siyosati    bo‘lib,    nogiron    va    sog‘lom  bolalar  o‘rtasidagi  to‘siqlarni  bartaraf  etish,  maxsus  ta’limga  muhtoj  bolalar,  (ayrim  sabablarga  ko‘ra  nogiron   bo‘lgan)  o‘smirlar  rivojlanishda  uchraydigan  nuqsonlar    yoki    iqtisodiy    qiyinchiliklardan    qat’iy    nazar    ijtimoiy    hayotga  moslashtirishga   yo‘naltirilgan  umumta’lim  jarayoniga  qo‘shishni  ifodalovchi  ta’lim  tizimidir.  Inklyuziv    ta’lim    alohida    yordamga    muhtoj    bolalarni    normal  rivojlanishdagi  bolalar  bilan  teng  huquqlilik  asosida  ta’lim  tarbiya  olishlarini  taminlaydi.  Shuning  uchun  ham  ahamiyatlidir. 

   

  •  

“Ta’lim hamma uchun” – maksadlarini  amalga oshirish va maxsus yordamga muxtoj bolalarning tulakonli mukammal ta’lim olishlarini ta’minlash maksadida 1994 yilning 7-10 iyunida Ispaniyaning Salamanka shaxrida YuNESKOning mazkur muammoga bagishlangan ikkinchi yirik Umumjaxon Konferensiyasi bulib utdi. Mazkur Konferensiya ‘‘Salamanka Deklarasiyasi” va aloxida yordamga muxtoj bolalar ta’limining kelgusida ijrosini ga’minlash Ramkasi" deb atalib, shu yili “Salamanka bayonoti va Ish faoliyat rejasi” nomi bilan xukuklar buyicha bayonotlar mazmunini yorituvchi tadbirlar belgilandi.

“Integrasiya’’ – ingliz tilidan olingan bo‘lib, integrative kushiluvchi, birlashuvchi, integration-qo‘shilish, birlashish-degan ma’nolarni bildiradi. Integrasion ta’limgan jaxon mikyosida turlicha yondashishlar
mavjud.

Integrasion ta’lim bu – segregasion ta’limning aksi bulib, bunda maxsus extiyojli bolalar umumta’lim muassasalari tizimiga kiritiladi.

Zaif eshituvchi bolalar – nogironligi bo‘lgan bolalar orasida inklyuziv ta’li.mga erta jalb qilinishi mumkin bo‘lganlar tartibida peshqadamlik kiluvchi bolalardir.

Nogironlik – ba’zi  insonlardagi o‘ziga xoslik bulib, biz bu xakida kancha ko‘p bilsak, aloxida e’tiborga muxtoj shaxslarni shuncha yaxshiroq tushunib, ularga yordam kursata olamiz. Barcha tibbiy nogironlik xam ijtimoiy jixatdan nofaol, yani ijtimoiy nogiron bo‘lib qolavermaydi.

To‘siqlar — boshkalar uchun shunchaki bo‘lgan narsalarni tabiiy va oson bajara olmaslik.

Ta'lim - tajribalar almashinishi jarayoni bo'lib, rejali ravishda amalga oshiriladigan "o'qituvchi-o'quvchi" muloqoti, uning natijasida ma'lumot, tarbiya va rivojlanish amalga oshadi.

Tarbiya - insonlar rivojlanishida asosiy rol o'ynaydigan jarayon bo'lib, bir avlod ijtimoiy tajribasining keyingi avlodlar tomonidan o'zlashtirilishi va ularning ijtimoiy hayotga qo'shilishlarini ta'minlab bemvchi zaruriy faoliyatdir.

Refleksiya – Muloqot jarayonida suhbatdoshning tasawurini anglashga harakat qilish, ya'ni uning o‘rnida turib o'ziga baho berishga harakat qilish, ya'ni bu ikkinchi shaxsning idrokiga taalluqli bo'lib, o'ziga birovning ko'zi bilan qarashga harakat qilish.

 

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI

Me’yoriy-huquqiy hujjatlar

1.       O‘zbekiston Respublikasining “Ta‘lim to‘g‘risida”gi Qonuni 2020-yil 23-sentabr, O‘RQ-637-son.

2.       O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekistonning yangi taraqqiyot davrida ta‘lim-tarbiya va ilm-fan sohalarini rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2020-yil 6-noyabrdagi PF-6108-son Farmoni.

3.       O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Ta‘lim-tarbiya tizimini yanada takomillashtirishga oid qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida” 2020-yil 6-noyabrdagi PQ-4884-son qarori.

4.       O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Xalq ta‘limi sohasidagi ilmiy-tadqiqot faoliyatini qo‘llab-quvvatlash hamda uzluksiz kasbiy rivojlantirish tizimini joriy qilish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2021-yil 25-yanvardagi PQ-4963-son qarori.

5.       O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta‘limi tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida” 2019-yil 29-apreldagi PF-5712-son Farmoni.

6.       “Salamanka dekloratsiyasi”. – Ispaniya, 1994 y.

 


Taqdimotni ko'rish
Mavzu bo'yicha onlayn test